Ce este mai este nou în domeniul perfecţionării profesionale a funcţionarilor publici şi a personalului din sectorul public în anul 2025 ?
I. În primul rând, faptul că Noul cod administrativ sau, mai bine zis, primul cod administrativ al României, adoptat prin O.U.G. nr. 57/2019, stabileşte explicit care sunt drepturile şi obligaţiile instituţiilor şi autorităţilor publice cu privire la perfecţionarea profesională a personalului, fie că vorbim despre aleşi locali şi funcţionari publici, fie că vorbim despre personalul contractual angajat în entităţile publice. Mai jos regăsiţi majoritatea reglementărilor incidente.
II. O problemă întâlnită în practică: Care este valoare maximă pe care o poate deconta un funcţionar public pentru cazare în cazul participării la cursuri ? Poate deconta oricât , indiferent de tariful de cazare ? Calculul în găsiţi mai jos în conformitate cu prevederile legale în vigoare !
În primul rând, trebuie spus că s-a majorat cuantumul indemnizatie delegare/detasare prevazut de H.G. nr. 714/2018, prin Ordinul MFP nr. 1235 din 28. martie 2023, astfel:
„Art. 1 din Ordin: Începând cu data de 1 aprilie 2023:
- a)cuantumul indemnizației de delegare prevăzute la 1 alin. (1)și alin. (2) lit. a) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile și obligațiile personalului autorităților și instituțiilor publice pe perioada delegării și detașării în altă localitate, precum și în cazul deplasării în interesul serviciului se majorează la 23 lei;
- b)cuantumul alocației de cazare prevăzute la 1 alin. (2) lit. b) din anexala Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 se majorează la 265 lei;
- c)cuantumul indemnizației de detașare prevăzute la 4 alin. (1) din anexala Hotărârea Guvernului nr. 714/2018 se majorează la 23 lei.”
Adică pentru 7 nopţi de cazare se pot deconta 1.855 lei (265 lei x 7 =1.855 lei), pentru plafonul nemajorat cu 50 % sau 2.782,5 lei pentru plafonul majorat cu 50 % (397,5 lei x 7 = 2.782,5 lei), cu aprobarea ordonatorului de credite, conform art. 1, lit. b), alin. (3) care prevede că: „Ordonatorul de credite poate aproba, în situații temeinic fundamentate, majorarea alocației de cazare prevăzute la alin. (2) lit. b) cu până la 50%”. La aceste sume de mai adaugă idemnizaţia de detaşare de 23 lei pe zi (160 lei), rezultând o valoare totală care poate fi decontată de 2.943,5 lei, sumă maximă ce poate fi decontată de un funcţionar public în cazul participării la cursuri. În situaţia în care costul cazării este mai mare acesta poate fi achitat separat de către cursant cash sau cu vouchere de vacanţă, la momentul cazării.
Având în vedere cele prezentate mai sus şi, indiferent, de modul de facturare, acesta este plafonul maxim !
INFORMAŢIE NOUĂ LEGALITATE DECONTARE SERVICII DE CAZARE ! Curtea de Apel Braşov, secţia contencios administrativ şi fiscal, prin decizia nr. 569 din 28 septembrie 2023, a stabilit că:
“I) Indiferent de modalitatea în care autorităţile publice înţeleg să realizeze activitatea de pregătire profesională a personalului propriu, fie prin decontarea direct către angajat a cheltuielilor de diurnă şi cazare, fie prin achitarea către prestatorul de servicii, a sumelor diferenţiat stabilite cu titlu de cazare şi masă, autorităţile şi instituţiile publice nu au voie să depăşească limitele maxime ale contravalorii acestor servicii fixate de legiuitor prin art. 1 alin. (2) din Anexa la H.G. nr. 714/2018”.
VEDETI AICI DECIZIA CURSŢII DE APEL BRAŞOV + DOCUMENTUL INTEGRAL
III. Atenţie la situaţiile în care în factura aferentă “pachetul compact de servicii de servicii de formare cu cazare” vă apare la rubrica de TVA formula “tva conform art. 311 Cod fiscal”, pactic aţi cumpărat servicii turistice şi nu servicii de formare profesională existând riscul imputării sau nedecontării sumelor achitate !
Pentru edificare vă redăm articolul în cauză în extras:
“ART. 311 – Regimul special pentru agenţiile de turism
(1) În sensul aplicării prezentului articol, prin agenţie de turism se înţelege orice persoană care în nume propriu sau în calitate de agent intermediază, oferă informaţii sau se angajează să furnizeze persoanelor care călătoresc individual sau în grup servicii de călătorie, care includ cazarea la hotel, case de oaspeţi, cămine, locuinţe de vacanţă şi alte spaţii folosite pentru cazare, transportul aerian, terestru sau maritim, excursii organizate şi alte servicii turistice. Agenţiile de turism includ şi touroperatorii. …. “
IV. O altă problemă întâlnită în practică: Pot fi facturate la pachet cursurile şi cazarea, fără delimitarea clară a celor două servicii, fără respectarea codurilor CPV aferente achiziţiilor publice şi fără respectarea codurilor CAEN ?
Răspunsul este clar NU, deoarece încalcă atât legislaţia fiscală din România, cât şi legislaţia administrativă. Pentru edificare descărcaţi analiza de mai jos !
IMPORTANT ! Raportul Curţii de Conturi a României cu nr. 6/12.10.2022 în care se făcea vorbire despre acest “pachet compact” a fost retras, chiar dacă în raport nu se spunea că nu trebuie respectate plafoanele la tarifele de cazare în cazul participării la cursuri, conform H.G. nr. 714/2018 . În acest sens consultaţi AICI secţiunea dedicată a site-ul Curţii.
ART. 479
Condiţii pentru concursul sau examenul de promovare în grad profesional
(1) Pentru a participa la concursul sau examenul de promovare în grad profesional, funcţionarul public trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii: a) să aibă cel puţin 3 ani vechime în gradul profesional al funcţiei publice din care promovează; b) să fi obţinut un număr minim de credite prin participarea la programe de formare, de perfecţionare, seminare, conferinţe, schimburi de experienţă sau vizite de studiu, în condiţiile legii sau să fi urmat o formă de perfecţionare profesională cu durata de minimum 30 de ore în ultimii 3 ani de activitate; c) să fi obţinut cel puţin calificativul “bine” la evaluarea performanţelor individuale în ultimii 2 ani de activitate; d) să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile prezentului cod.
(2) Constituie vechime în grad profesional vechimea definită potrivit art. 424 alin. (6), precum şi cea prevăzută la art. 502 alin. (7), art. 509 alin. (5), art. 513 alin. (3), art. 514 alin. (4) şi art. 527 alin. (3).
ART. 483
Condiţii pentru concursul sau examenul de promovare în funcţia publică de conducere şi în funcţia publică din categoria înalţilor funcţionari publici
(1) Pentru a participa la concursul de promovare într-o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici, funcţionarii publici trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie numiţi într-o funcţie publică din clasa I;
b) să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 394 alin. (4);
c) să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile prezentului cod.
(2) Pentru a participa la concursul de promovare într-o funcţie publică de conducere vacantă, funcţionarii publici trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie numiţi într-o funcţie publică din clasa I;
b) să îndeplinească condiţiile minime de vechime în specialitate prevăzute la art. 468 alin. (2);
c) să îndeplinească condiţiile de studii, precum şi condiţiile specifice necesare ocupării funcţiei publice;
d) să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice;
e) să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile prezentului cod;
f) să fi obţinut un număr minim de credite prin participarea la programe de formare, de perfecţionare, seminare, conferinţe, schimburi de experienţă sau vizite de studiu, în condiţiile legii, sau să fi urmat o formă de perfecţionare profesională cu durata de minimum 30 de ore în ultimii 3 ani de activitate.
(3) Sistemul de credite necesar promovării prevăzute la art. 479 alin. (1) lit. b), precum şi cel de la alin. (2) lit. f) al prezentului articol se reglementează prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
♦ REGLEMENTĂRI NOI PRIVIND PERFECŢIONAREA ALEŞILOR LOCALI
Pentru aleşii locali, în art. 217 din Cod, referitor la formarea profesională se prevăd următoarele:
(1) Aleşii locali au dreptul la pregătire, formare şi perfecţionare profesională.
(2) Aleşii locali beneficiază de plata programelor de pregătire, formare şi perfecţionare profesională organizate în condiţiile legii, în decursul mandatului, a cheltuielilor de transport, cazare, masă, a indemnizaţiilor de delegare sau deplasare, după caz, în condiţiile legii.
(3) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să prevadă în bugetul local sumele necesare pentru programele de pregătire, formare şi perfecţionare profesională organizate de Institutul Naţional de Administraţie sau alţi furnizori de formare şi perfecţionare profesională în decursul mandatului, cheltuielile prevăzute la alin. (2) destinate aleşilor locali, organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau instituţiei publice.
Pentru înalţii funcţionari publici la art. 398 din Cod dedicat evaluării performanţelor individuale ale înalţilor funcţionari publici se prevăd următoarele:
… (3) Înalţii funcţionari publici au obligaţia de a urma, de regulă anual, cursuri de perfecţionare profesională, în condiţiile legii.
Atribuţiile Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu privire la perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici sunt reglementate în art. 401 din Cod care prevede: (1 … g) centralizează nevoile de instruire a funcţionarilor publici, pe baza planurilor de perfecţionare profesională a funcţionarilor publici transmise de autorităţile şi instituţiile publice şi le pune la dispoziţia Institutului Naţional de Administraţie şi a altor furnizori de formare şi perfecţionare profesională, în condiţiile legii;
h) colaborează cu Institutul Naţional de Administraţie la stabilirea tematicii specifice programelor de formare specializată în administraţia publică şi de perfecţionare a funcţionarilor publici; …
♦ REGLEMENTĂRI NOI PRIVITOARE LA STABILIREA NECESARULUI DE INSTRUIRE A FIECĂRUI ANGAJAT
O altă reglementare interesantă din Cod apare în art. 449, cu titlul “Obiectivitate şi responsabilitate în luarea deciziilor” care prevede că: … (5) Înalţii funcţionari publici şi funcţionarii publici de conducere au obligaţia să asigure egalitatea de şanse şi tratament cu privire la dezvoltarea carierei personalului din subordine, în condiţiile legislaţiei specifice aplicabile fiecărei categorii de personal. În acest sens, aceştia au obligaţia: e) să evalueze în mod obiectiv necesarul de instruire profesională al fiecărui subordonat şi să propună participarea la programe de formare şi perfecţionare profesională pentru fiecare persoană din subordine;
♦ REGLEMENTĂRI NOI PRIVIND PERFECŢIONAREA FUNCŢIONARILOR PUBLICI
Datorită importanţei muncii funcţionarilor publici, o întregă secţiune din Cod a fost dedicată formării şi perfecţionării profesionale a funcţionarilor publici. Este vorba despre Secţiunea a IV-a pe care vi-o redăm mai jos:
ART. 458
Formarea şi perfecţionarea profesională
(1) Funcţionarii publici au dreptul şi obligaţia de a-şi îmbunătăţi în mod continuu abilităţile şi pregătirea profesională.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a asigura participarea pentru fiecare
funcţionar public la cel puţin un program de formare şi perfecţionare profesională o dată la doi ani, organizat de Institutul Naţional de Administraţie sau de alţi furnizori de formare
profesională, în condiţiile legii.
(3) Programele de formare specializată destinate dezvoltării competenţelor necesare exercitării unei funcţii publice de conducere sunt organizate de Institutul Naţional de Administraţie, în condiţiile legii.
(4) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să prevadă în buget sumele necesare pentru plata taxelor estimate pentru participarea la programe de formare şi perfecţionare profesională organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau instituţiei publice, precum şi, în situaţia în care estimează că programele de formare şi perfecţionare profesională se vor desfăşura în afara localităţii, sumele necesare pentru asigurarea cheltuielilor de transport, cazare şi masă, în condiţiile legislaţiei specifice.
(5) Pe perioada în care urmează programe de formare şi de perfecţionare profesională, funcţionarii publici beneficiază de drepturile salariale cuvenite, în situaţia în care programele sunt:
a) organizate la iniţiativa ori în interesul autorităţii sau instituţiei publice;
b) urmate la iniţiativa funcţionarului public, cu acordul persoanei care are competenţa de numire, şi numai în cazul în care perfecţionarea profesională are legătură cu domeniul de activitate al instituţiei sau autorităţii publice sau cu specificul activităţii derulate de
funcţionarul public în cadrul acesteia.
(6) Funcţionarii publici care urmează programe de formare şi perfecţionare cu o durată mai mare de 90 de zile într-un an calendaristic, organizate în ţară sau în străinătate, finanţate integral sau parţial prin bugetul autorităţii sau instituţiei publice, din bugetul de
stat sau bugetul local, sunt obligaţi să se angajeze în scris că vor lucra în administraţia publică între 2 şi 5 ani de la terminarea programelor, proporţional cu numărul zilelor de formare sau perfecţionare de care au beneficiat, dacă pentru programul respectiv nu este prevăzută o altă perioadă.
(7) Funcţionarii publici care au urmat forme de perfecţionare profesională, în condiţiile alin. (6), ale căror raporturi de serviciu încetează, potrivit dispoziţiilor art. 516 lit. b), d) şi e), ale art. 517 alin. (1) lit. g) – j) sau art. 519 alin. (1) lit. e), înainte de împlinirea termenului
prevăzut, sunt obligaţi să restituie contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru perfecţionare, precum şi, după caz, drepturile salariale primite pe perioada perfecţionării, calculate în condiţiile legii proporţional cu perioada rămasă până la împlinirea termenului.
(8) Persoanele care au urmat un program de formare şi perfecţionare, dar nu au absolvit-o din vina lor, sunt obligate să restituie instituţiei sau autorităţii publice contravaloarea cheltuielilor efectuate din bugetul propriu, precum şi drepturile salariale primite în perioada perfecţionării, calculate în condiţiile legii, dacă acestea au fost suportate de autoritatea sau instituţia publică.
(9) Nu constituie formare şi perfecţionare profesională şi nu pot fi finanţate din bugetul de stat sau din bugetul local studiile universitare definite în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică.
(10) Normele metodologice cu privire la formarea şi perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici, inclusiv drepturile şi obligaţiile asociate procesului de formare sunt stabilite prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice.
♦ PLANUL ANUAL DE PERFECŢIONARE PROFESIONALĂ PENTRU FUNCŢIONARII PUBLICI
ART. 459
Planul de perfecţionare profesională a funcţionarilor publici
(1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să elaboreze anual planul de perfecţionare profesională a funcţionarilor publici, estimarea şi evidenţierea distinctă a tuturor sumelor prevăzute la art. 458 alin. (4).
(2) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să comunice Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici datele solicitate cu privire la formarea şi perfecţionarea funcţionarilor publici.
(3) Conţinutul şi instrucţiunile de elaborare a planului de perfecţionare, precum şi modalitatea de comunicare a datelor solicitate de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici cu privire la perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici se stabilesc prin
ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
♦ REGLEMENTĂRI NOI PRIVIND PERFECŢIONAREA PROFESIONALĂ A PERSONALULUI CONTRACTUAL DIN INSTITUŢIILE PUBLICE
Noul cod administrativ reglementează în art. 551 şi drepturile şi obligaţii specifice personalului contractual şi astfel, la punctul 1) precizeză că: personalul contractual are dreptul şi obligaţia de a-şi îmbunătăţi în mod continuu abilităţile şi pregătirea profesională. Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să elaboreze planul de perfecţionare profesională a personalului contractual, anual, precum şi obligaţia să prevadă în buget sumele necesare pentru plata programelor de pregătire, formare şi perfecţionare profesională organizate de Institutul Naţional de Administraţie sau de alţi furnizori de formare şi perfecţionare profesională, a cheltuielilor de transport, cazare şi masă, în condiţiile legii.
(2) Programele de formare specializată destinate dezvoltării competenţelor necesare exercitării unei funcţii contractuale de conducere sunt organizate de Institutul Naţional de
Administraţie, în condiţiile legii.
♦ NORME METODOLOGICE PRIVIND FORMAREA PROFESIONALĂ
Principiile aplicabile sistemului de formare profesională a funcţionarilor publici, sunt prevăzute în art. 4 din H.G. nr. 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesională a funcţionarilor publici, respectiv:
a) eficienţa – principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a asigura atingerea obiectivelor formării cu un consum raţional de resurse;
b) eficacitatea – principiul potrivit căruia beneficiarii de formare au dreptul de a obţine rezultate superioare resurselor alocate;
c) coerenţa – principiul potrivit căruia regulile instituite prin această hotărâre sunt general aplicabile în cadrul procesului de asigurare a respectării dreptului şi îndeplinirii obligaţiei de formare şi perfecţionare profesională a funcţionarilor publici;
d) egalitatea de tratament – principiul potrivit căruia, în contractarea serviciilor de formare, părţile contractante au obligaţia de a nu face discriminări între categoriile de beneficiari, respectiv între categoriile de furnizori de formare;
e) gestiunea descentralizată a procesului de formare – principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au deplină competenţă în planificarea formării, achiziţionarea serviciilor de formare, monitorizarea şi evaluarea formării funcţionarilor publici;
f) liberul acces la servicii de formare – principiul potrivit căruia furnizorii de formare au acces liber în procedura de achiziţie a serviciilor de formare, în condiţii de concurenţă şi egalitate de tratament în relaţia cu beneficiarii de formare;
g) planificarea – principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a iniţia anual procesul de identificare a nevoilor de formare a funcţionarilor publici şi de a stabili priorităţile în achiziţionarea serviciilor de formare, pe baza nevoilor de formare
identificate şi a resurselor disponibile;
h) transparenţa – principiul potrivit căruia autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a pune la dispoziţia tuturor celor interesaţi informaţiile de interes public referitoare la formarea profesională a funcţionarilor publici.
Pe lângă aspectul reglementar, de multe ori, se uită de ce este nevoie de perfecţionare profesională periodică în sectorul public. Există o varietate de motive, dintre care amintim:
- mulţi angajaţi din entităţile publice nu sunt absolvenţi ai unor facultăţi sau şcoli de administraţie publică şi nu cunosc principiile şi valorile care sunt specifice acestui domeniu;
- schimbările politice duc la schimbări de legislaţie şi, deci, la schimbări în maniera în care trebuie realizată activitatea în zona administrativă;
- mulţi dintre funcţionarii publici ies la pensie iar locul acestora este luat de către tineri fără cunoştinţe de specialitate şi fără experienţă în domeniu dar care trebuie să se integreze rapid la locul de muncă;
- mulţi sunt tributari unor “practici” învăţăte în diferitele locuri de muncă anterioare care nu au legătură cu administraţia publică;
- este cunoscut faptul că, pe de o parte, cetăţenii au tendinţa de a abuza de drepturile pe care le au iar, pe de altă parte, administraţia are tendinţa de a abuza de puterea pe care o are şi, în acest context, trebuie să existe o instruire specială care să contribuie la estomparea acestor tipare atitudinale;
- există nevoia schimbului de experienţă dintre angajaţii diferitelor instituţii pentru a-şi confirma sau infirma diferitele soluţii date anterior problemelor cu care s-au confruntat s.a.
♦ NORME DECONTARE CHELTUIELI DE CAZARE
Sperăm că acest material să vă fie de un real folos.
Echipa Asociaţiei Universitare Columna ! Mereu alături de voi !
DESCARCA DE AICI BROSURA REGLEMENTARI NOI PRIVIND PERFECTIONAREA PROFESIONALA IN SECTORUL PUBLIC 2023 ÎN FORMAT PDF
P.S. DISPOZITII NOUL COD ADMINISTRATIV REFERITOARE LA CREDITE SAU NUMAR MINIM DE ORE CURS PENTRU PROMOVARE IN GRAD PROFESIONAL !
NOTĂ: Ofertele noastre de cursuri sunt realizate ţinând cont de următoarele acte normative specifice domeniului de formare :
¤ Ordonanţa Guvernului nr. 129/2000 – privind formarea profesională a adulţilor
¤ Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ
¤ H.G. nr. 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesională a funcţionarilor publici
¤ Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 762/31.03.2015 pentru stabilirea domeniilor prioritare de formare profesională pentru administrația publică.
DESCARCĂ DE AICI H.G. nr. 1066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesională a funcţionarilor publici
> DESCARCA DE AICI MODEL PROCES-VERBAL SELECTIE OFERTE CURSURI <
REGASITI CURSURILE DE 7 ZILE DIN OFERTELE NOASTRE SI IN CATALOGUL SEAP AL FURNIZORILOR NOSTRI. LE GASITI DUPA DATELE DE MAI JOS LA COD CPV 80530000-8 Servicii de formare profesionala (Rev.2) :
Ofertant: Asociatia Universitara Columna > codurile produselor/serviciilor de la 01 COLUMNA – CURS 7 ZILE la 65 COLUMNA – CURS 7 ZILE
Ofertant: Univers Training > codurile produselor/serviciilor de la 01 UT – CURS 7 ZILE la 25 UT – CURS 7 ZILE
Ofertant > Columna Training & Consulting > codurile produselor/serviciilor de la 01 CTC – CURS 7 ZILE la 20 CTC – CURS 7 ZILE
NOTA DE INFORMARE PRIVIND PROTECTIA DATELOR PERSONALE
Conform cerintelor GDPR, furnizorul cursurilor are obligatia de a administra in conditii de siguranta si numai pentru scopurile specificate, datele personale pe care le furnizati.
Scopul colectarii datelor este: educatiei si cultura (completarea certificatelor de participare si absolvire a activitatilor educationale alese de dvs. si facturarea serviciilor catre dvs..).
Informatiile inregistrate sunt destinate utilizarii de catre operator si sunt comunicate numai furnizorului de servicii hoteliere ales de dvs. pentru cazare, in cazul participarii la cursurile noastre.
Doriti sa primiti informatii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de FURNIZORUL CURSULUI ?
DA ¤ NU ¤
Conform GDPR, beneficiati de dreptul de acces, de interventie asupra datelor, dreptul de a nu fi supus unei decizii individuale si dreptul de a va adresa justitiei. Totodata, aveti dreptul sa va opuneti prelucrarii datelor personale care va privesc si sa solicitati stergerea datelor*. Pentru exercitarea acestor drepturi, va puteti adresa cu o cerere scrisa, datata si semnata catre furnizorul cursului .
Datele dumneavoastra nu vor fi transferate in alte state.
Daca unele din datele despre dumneavoastra sunt incorecte, va rugam sa ne informati cat mai curand posibil.
Observatie:
*orice persoana are dreptul de a se opune, pentru motive legitime, la prelucrarea datelor ce o privesc. Acest drept de opozitie poate fi exclus pentru anumite prelucrari prevazute de lege (de ex.: prelucrari efectuate de serviciile financiare si fiscale, de politie, justitie, securitate sociala). Prin urmare, aceasta mentiune nu poate figura daca prelucrarea are un caracter obligatoriu;
*orice persoana are, de asemenea, dreptul de a se opune, in mod gratuit si fara nici o justificare, la prelucrarea datelor sale personale in scopuri de marketing direct.